Exceptionala formularea pe care am gasit-o pe contra-eticheta unei sticle facute de Crama Basilescu, pe cand ma zgaiam la dansa. Nu Made in Romania, nu Produs/Facut in Romania, ci Produs in tara ta! Prin aceasta adresare directa si personala cred ca impactul e enorm mai mare, te face sa te simti parte din activitatile economice derulate de firme romanesti, cu resurse romanesti. Apare imboldul de cumparare, sau daca ai cumparat fara sa observi aceasta inscriptie, mandria va fi sentimentul incercat cand o vei decoperi acasa. M-am gandit imediat la ce scrisesem zilele trecute despre marketingul (in)existent la producatorii nostri de vinuri. Ei bine aici se pare ca functioneaza. Si cineva acolo stie carte, nu reinventeaza roata, doar da dovada de creativitate, originalitate si pune prejudecatile deoparte. Sa le luam pe rand. 4P.
Produs - ce se gaseste in sticla poate e cazul sa reamintesc: vinuri cu adevarat de top, vinuri de o calitate incontestabila. Aud ici si colo ca Feteasca lor Neagra ar fi definitia/maximul a ce se poate obtine din acest soi care ne apartine tot noua, romanilor (cautati un 2008, insa daca n-aveti decantor, rabdare cateva ore si experienta practica in acest soi, mai bine luati ceva de la Cora; au bagat ieri vrac). Nu sunt un mare bautor de vin rosu ca sa evaluez in vreun fel Feteasca Neagra, dar va pot confirma ca aici exista cea mai buna Busuioaca de Bohotin all times ever! Tamaioasa e tot acolo sus, in cateva zile intra in competitie pentru marea Medalie de Aur - Berbecutio's MMA. Din 7 vinuri de la ei incercate pana acum 6 sunt peste pragul personal de 81 de pct, iar al 7-lea e acolo, aproape - consider ca merita recomandate. Calitate - nota 10+. Eticheta: pentru gama premium, adica Eclipse, a fost ales modelul frantuzesc, cu imaginea unui castel, denumirea gamei si a cramei scrise cu litere mari, anul, tipul vinului (sec, demi, etc) si categoria (DOC, IG, etc.) scrise marunt. De unde vin dopurile, eticheta, capisoanele sau sticla? Luati in mana un pumn de orez si aruncati-l pe harta Europei! De unde Eclipse? Pentru ca povestea cramei se intrerupe brusc in 1945 si reapare abia acum cativa ani - 2008 este anul lansarii noilor vinuri. Intre cele doua perioade a fost o eclipsa. Cealalta gama, superioara, are ca ambalaj: capison metalic, in capatul caruia sunt inscriptionate initialele CB, toate sticlele vin impachetate intr-o foita subtire de hartie. Oare pe timpuri se numea "hartie de talc"? Elegant, placut, profesionist. Logo-ul il gasesc de asemenea original, apoi coborand in masa etichetei principale decupajul care lasa sa se vada la unele soiuri culoarea apetisanta il descopar a fi similar ca design cu schita paharului inclinat de mai sus. Nu s-a facut rabat la pigmenti scumpi sau calitatea hartiei. Denumirea gamei apare chiar in paharul stilizat - pentru ca asta vei gasi: soi curat, nobil. Daca tot m-apucai, va zic si de unde Autentique - lipseste 'h'-ul, cuvantul provenind din limba engleza si nu franceza: asta-i gama "top of the world", alaturi de Ancestral, Edtion si Unique, iar traducerea foarte facila in limba romana reprezinta delimitarea de falsurile grosolane din perioada post-decembrista mai ales a soiurilor Tamaioasa Romaneasca si Busuioaca de Bohotin. Productia totala este de 200.000 de sticle/an, de pe cele 70ha productive, dar s-ar parea ca mai exista inca vreo 30 care urmeaza a ne uimi. Ca si termen de comparatie Cotnari scoate vin de pe 1300ha si mai are vreo 400 care inca nu sunt pe rod. Adica a vandut anul trecut 10 mil sticle. Si umbla vorba in targ ca a mai si importat, ca nu-i mai ajunge romanului Grasa.
Pret: aici trebuie sa recunosc pana si eu care arunc cu ce-mi cade-n mana in capul "scumpilor" din magazine, ca Mercedesul nu-i Dacie. Iar satisfactia pe care o ai cand iti dai seama ca ai ajuns in posesia unui produs cu adevarat special e mare. Nu ti-l permiti in fiecare zi, na, e FMCG, nu e masina sa-l iei o data si gata, insa ti-l vei dori. Mai treceti si voi prin Metro sau magazine de alcoolice sa vedeti cat costa. Nu e cel mai scump vin din tara, eu raman la parerea ca merita incercat. Acu, dac-o veni nea Gogu d-aci din bloc, care-mi mai repara teava sparta in schimbul unei sticle de plastic (nu bag mana-n foc ca era vin in ea) sau fata pe care-ai scos-o in oras a doua oara si mai cere si-o cola langa vinul rosu pe care ai dat peste 100 de lei la carciuma, nu-mi fac iluzii ca va remarca ceva. Sunt vinuri pentru cei care stiu cu adevarat sa aprecieze.
Plasament: distribuitori implicati in ceea ce inseamna un vin de calitate, nu numai in diferenta intre pretul de achizitie si cel de vanzare (Poate cu exceptia magazinului de la Unirii de la parter unde tanti aia e mai acra decat vinul otetit si da impresia de fiecare data ca o deranjezi din citit can-can-uri. Orice parere ai emite - e ca ea. Altfel - mars si ia-ti din alta parte! Ma scuzati de deranj, asa am sa fac). In majoritatea locurilor in care gasesti sortimentele facute de Basilescu vei gasi si un om care sa-ti vorbeasca despre ele. Restaurante care au auzit de concepte ca somelier sau chef, unele prin Oradea, o crama prin Cluj, cateva magazine prin Bucuresti, Timisoara, Arad, Brasov, Pitesti, Iasi, dar poti incerca si in Metro. Daca esti un restaurant elegant in capitala, poate Tribeca (BDG.ro) te-ar putea sfatui cum sa-ti aduci macar cateva din vinurile Basilescu in meniu. Am vut impulsul sa spun ca eu as mai insista pe vizibilitate in locul lor, dar deocamdata productia e vanduta prin aceste canale de distributie. Unui client caruia ii dai o data si apoi nu mai ai nu-i vei face o impresie buna.
Promovare: hai sa vedem SITE-ul in primul rand. Placut la vedere, acces la mai toate tipurile de informatii inca din home-page. Suprafete, soiuri, normarea cantitatii (adica din 3 ciorchini pe-o joarda tai 2 inainte de majorat- pentru fata cu cola era mentiunea, dar n-am timp sa-i explic si de ce). Toti partenerii de afaceri au date de contact complete. Prezentare buna a celor 11 feluri de vin produse: descriere, culoare, gust, asocieri culinare, temperatura de servire, pe care multi o ignora, chiar si eu uneori. Observam aici diferente chiar de 1 grad sau doua, dar noi ne multumim sa-l scoatem din frigider. Despre partea "produs in tara ta" - genial. Lipsesc notele, dar trebuie sa ne facem si noi utili cumva. Un review de anul trecut se afla aici.
Va urma.
Acum vb doar din perspectiva proprie si personala. Faza cu "produs in tara ta" mi se pare amuzanta si suna a patriotism ieftin. Daca pe altii ii convinge o astfel de formulare sa cumpere vinul, ei bine, pe mine nu. Dar, ma rog, asta-i doar o discutie de dragul discutiei :)
RăspundețiȘtergereEu am ramas mut cand am vazut cat de mult marsaza cei din tari civilizate si dezvoltate din vest pe chestia asta. Sigur, n-am cum sa nu fiu de acord ca deocamdata in Romania nu prea are mare importanta in randul largului public consumator (de orice), desi cativa din partenerii mei de afaceri au inceput sa-si reevalueze optiunile de cumparare nu numai din punctul asta de vedere larg, national, ci chiar pe plan local, alegand producatori din zona de proximitate.
RăspundețiȘtergereCat despre vin, sa nu uitam ca ultimele statistici arata ca am ajuns spre 30% cu importurile (si ma refer aici la vinul contabilizat real, nu la surcele de la nea Gogu din curte). Si acest procent imens nu e dat de cele cateva frantuzisme de la raft din Carrefour, ci de gigantii care importa la vagon si scriu pe eticheta te miri ce. Nu e un manifest anti-globalizare, ca deh, doar prin multi-nationale mi-am petrecut ultimii 8-9 ani, doar un mesaj catre aprecierea valorilor locale, ca in cazul de fata, parerea mea e ca....chiar avem ce!