20 octombrie 2013

Cupa Chardonnay 2013

    Nu exista alta metoda mai buna sa te verifici in primul rand pe tine insuti ca precedentele sau viitoarele evaluari sunt corecte, bine incadrate pe o scala cu vinuri similare, decat degustarile in orb, cu cat mai multe vinuri, de cat mai multe ori posibil. Eu sunt satisfacut vazand ca de cele mai multe ori punctez la fel, sau cel putin apropiat acelasi vin. In cazul teoretic in care te-ai intalni cu Jancis pe strada, in Londra si te-ar intreba care e cel mai bun Merlot din Romania nu cred ca-i poti spune, intr-o nota hedonista, ca ti-a placut ala pe care l-ai asociat cu mici in august, iar celalalt cand ai baut patru sticle. Si nu e neaparat vorba de altii, e vorba de o ierarhie cat mai exacta in mintea ta, pentru tine. Tocmai de aceea iubesc eu aceste line-up-uri, asa ca atunci cand Bogdan si Razvan de la vin2 au lansat ideea sa organizam Cupa Chardonnay am fost foarte bucuros.
    Nu prea am agreat ideea sa scot si eu bani din buzunar (75 de lei biletul - apa plata, vinurile, cubulete de paine alba si cascaval), dar cand vrei sa o faci ca la carte e nevoie de niste sacrificii; am prins preturi bunicele la distribuitori, restaurantul Neptunus a avut o atitudine mai mult decat prietenoasa, ba chiar s-a implicat si Private Wine cu o donatie. Serviciile au fost foarte bune. 
    Am ales impreuna probabil toate vinurile de pe piata care exista spre vanzare, nu am tinut cont de ani sau plaje de pret, pentru ca variabilele amintite nu sunt de luat in calcul in patria noastra draga. Nu inteleg de ce inca se insista la concursuri serioase pe criterii asemanatoare. Ordinea a fost aleatoare, nu mi-am dorit sa particip la amestecarea probelor pentru a nu tine minte cumva vreo cifra de pe pungile cu care au fost acoperite sticlele, branduite vinul.ro. Au fost 30 de votanti, s-a mers pe un sistem de punctare prelucrat dupa cel folosit de revista mai sus amintita.. din pacate nu suficient de bine explicat, pentru ca la prima proba (Domeniile Ostrov) multi nu au luat in calcul ultimul rand - impresia generala - care putea fi de la 0 la 15p din 100 - se vede clar discrepanta in tabelul urmator. Modul de alcatuire a fiselor mai are o hiba, din punctul meu de vedere: se considera un vin bun la 75 de puncte, in opinia mea stacheta fiind cu cel putin 5 puncte mai sus.  Toate vinurile au fost deschise cu mai bine de o ora inainte de inceperea concursului, plecand din frigider catre mese la aproximativ 8 grade, deci atingand prima oara papilele la vreo 11. Media punctajelor si clasamentul (C = proba de calibrare, tot in blind):



    Pentru profesionisti, prezint si rezultatele mele, in concordanta in proportie de 90% cu ceilalti 3 cu care am stat la masa (oenolog.org. privatewine.ro si inca un amic) un pic diferite fata de media generala.

    Cateva consideratiuni:
- ordinea de degustare, oricat ar fi de aleatoare genereaza avantaje si dezavantaje. De fapt, cand e pusa intentionat, este schema clasica prin care anumite vinuri sunt scoase in fata la concursurile jegoase; n-a fost cazul aici.
- unii distribuitori, de la care s-au achizitionat vinurile, au vazut in asta o ocazie sa scape de niste pietre de moara atarnate de ani de zile de gatul lor; asa ca in cazurile Theia si Lacerta am primit vinuri din ani diferiti fata de asteptari, ba aveau si pretul pe ele - cine stie cat au zacut in raft, la soare. Multumim - sunteti smecheri, v-ati scos!
- despre vinuri, vis-a-vis de punctajele mele:
  • Segarcea mi s-a parut cu totul din alta categorie fata de restul. Nu mai exista, am prins ultimele sticle.
  • Ostrov - avand in vedere anul, 2010 - wow!
  • Sole - recunoscut de majoritatea din cauza drojdiilor specifice - o chestie negativa, generalizata incepand cu 2011 - insa in spatele lor exista un vin bun. Mi-e dor de SB-ul "V" pe care nu-l regasesc in gamele noi.
  • Theia - l-am gasit alta data binisor peste punctajul acordat acum.
  • Terra Romana si Murfatlar - exces de baric, linie buna, insa vrem vinuri sincere, corecte, nu masti care ascund chipuri fara personalitate. Corcova pe aceeasi carare, insa pe o zeama mai slaba. Poate era mai potrivit Dealu Racoveanu.
  • Ana - Jidvei a fost foarte bun rece, insa incalzindu-se a livrat niste iz-uri deplasate. Schimbator, poate justificat, unii au facut vinul de baza si altii l-au "finisat". Inca asteptam 2012...
  • Nachbil - altadata mai bun, insa acum plin de sulf++.
  • Anima - batuta a cata oara? de - Karakter, Oprisor, PetroVaselo - no comment, no future.
    Asta fuse si se duse, felicitari primilor clasati! Data viitoare incercam niste rosii?



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu