17 mai 2013

Centura Roz - concurs de rose-uri romanesti 2012

    Sa organizezi un concurs de vinuri, chiar si la nivel de amatori, nu e deloc usor daca vrei sa iasa ca la carte. Presupune vreo 2 saptamani de deplasari la locatia de desfasurare, la distribuitori sa obtii un pret cat mai bun, de telefoane si mici amanunte neprevazute. Mai pot adauga: conceperea tabelelor de centralizare, a fiselor de punctare, asigurarea logisticii necesare, verificarea temperaturii, a modului de servire, a meniurilor speciale, calculul si respectarea exacta al timpilor de desfasurare, sa nu te apuce dimineata. La inceput, si mai ales din afara, lucrurile par simple, dar va asigur ca nu e deloc asa. Am avut insa placerea sa descopar in baietii de la vin2.ro (initiatorii proiectului) si personalul de la Casa Basarab, niste oameni proactivi, profesionisti, dedicati total scopului propus, ceea ce s-a tradus intr-un eveniment reusit, un concurs mai complex si mai corect chiar decat cele vestite. Mai corect pentru ca n-am apelat la producatori sa "ofere" vinurile, ci le-am achizitionat de pe unde am putut (apropos - eu am ramas cu 3-4 cutii; e cineva interesat?), am reamestecat probele dupa fiecare tur.


    Am inceput cu 15 vinuri roz romanesti, toate 2012, plus o proba de calibrare din Moldova - F'autor (78-80 de puncte din partea mea), au fost 30 de participanti, s-a punctat la rand fiecare proba, dupa care am facut o pauza de centralizare, legand (transparent!) un laptop la plasma de pe terasa cochetului restaurant. Modul de punctare a respectat proportiile recomandate/folosite de OIV, dar fiind vorba de rose-uri, am introdus o pondere de 0-5% pentru culoare/aspect, deci au fost doar 45 de puncte din oficiu. Mi-am permis in gura mare presupunerea ca vinurile vor fi aproximativ intre 70 si 90 de puncte pentru a evita extremele. Oricum, s-a introdus in foaia de lucru formula de suprimare a notei celei mai mici si a celei mai mari. 


    Nimeni nu a stiut ce vinuri vor intra in concurs, identitatea fiecaruia fiind dezvaluita cand respectiva proba a parasit competitia. Criteriul de participare a fost un interval de pret fix, oarecum mediu. Astfel, primele sapte dezbracate de pungile negre au fost: Stirbey, Caloian, Karakter, Alira, Villa Vinea, Rose Verite si Leat 6500 - punctaje intre 72 si 80 de puncte. Rog grefierul sa stearga inregistrarile despre acest ultim vin, pentru ca s-au intercalat niste amanunte care i-au diminuat drastic calitatea, pe care le-am descoperit abia a doua zi. Am fi putut sa incheiem aici, Lacerta fiind vinul care obtinuse punctajul cel mai mare - 85,07 pct. Viitorul castigator avea decat 83,56.

after party

    A urmat turul doi, in care s-au infruntat cele 8 vinuri ramase in competitie, iar punctajele au fost la sange: de la 81,6 la 85,5 puncte. Din pacate in aceasta faza au parasit competitia Recas Sole, SERVE Terra Romana, Negrini si Lacerta (!). 
    Ultimele dezvelite inainte de finala: Segarcea Elite si Arezan. Punctajele celor patru semifinaliste: intre 83,45 si 85,52. Wow! Mai rar asa precizie! Nu am cunoscut prea multa lume de la masa 2, insa la masa 1, unde am stat eu, cam toata lumea era obisnuita de multi ani cu vinurile si punctarea lor - ma bucur ca multi profesionisti in domeniu au dat curs invitatiei.
    Finala: Liliac versus Corcova, nu s-a mai punctat, fiecare a votat cu mana sus vinul preferat, a castigat Corcova cu 20 de voturi "pentru". Personal am punctat mai bine Liliac pe parcursul concursului, la un moment dat acordandu-i 87 de puncte, dar sa dam Cezarului partea sa. Celelalte vinuri mai bine punctate de mine (84-85pct) in tururile preliminare au fost Lacerta, Segarcea, Terra Romana, Arezan si Alira.
    Multumim revistei vinul.ro pentru o parte din logistica, dar si celor la care am gasit intelegere, beneficiind de niste preturi foarte bune. Daca am fi impartit exact costurile reale la numarul de participanti, ar fi trebuit ca fiecare dintre noi sa dam vreo 200 de lei.
    Una peste alta se pare ca 2012 nu este cel mai reusit an in materie de rose, seceta crunta si-a pus bine amprenta pe calitatea vinurilor. Sper sa nu gasim aceasta caracteristica si la albe/rosii. Chiar si asa, nu inseamna ca vom intalni vreo diminuare a preturilor, asa ca va urez o alegere inteleapta!
    Si un gand de bine la final: de ce nu ofera producatorii cate un voucher (or else) organizatorilor concursurilor cu prestanta, cu care acestia sa ia vinurile de unde vor, dar nu direct de la ei, in loc sa plateasca (o parte din) acele taxe de zeci de EUR/sticla? N-o fi fair-play asa?


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu