7 august 2014

Regal de Feteasca Regala

    Nu m-am speriat de momentul avansat in perioada de concedii, care de la un an la altul devine din ce in ce mai exact, asa ca am decis sa organizez inca o degustare comparativa de vinuri albe romanesti, pe 31 iulie, soiul ales de public data trecuta si pe Facebook fiind Feteasca Regala. 


    Inainte de a relata batalia, imi face placere sa mentionez ca am avut in primul rand ajutorul multor producatori, al magazinelor online de vinuri Vinescu.ro, wineaffair.ro, vinuridecolectie.ro, al unei jumatati din vin2.ro si al gazdelor noastre, Ristorante Neptunus Bucuresti. Va multumesc tuturor, pastrand jumatate din gratitudine pentru cei 27 de participanti, care au dat viata terasei. De obicei suntem 30, acum insa tocmai reprezentantii castigatorului, care isi manifestasera initial dorinta de a participa, n-au anuntat ca nu vor ajunge, privand iubitori ai vinului de sansa de a face o analiza a ceea ce inseamna Feteasca Regala. Ne bucuram totusi ca a ajuns buzduganul (vinul) inaintea stapanului.


    Am degustat 15 vinuri de referinta, si inainte de a vi le prezenta, simt nevoia sa reamintesc spusele unui bun prieten, experimentat comerciant de vinuri: "La Miss Univers castiga o fata care si-a dorit sa participe". Mai mult: incerc sa fac, pe cat posibil, o pre-testare a vinurilor noi, mai ales cand e vorba de niste albe din ultimul an, luand in calcul de fiecare data diversitatea zonelor, plaja de preturi, etc. Recunosc ca de cateva ori reprezentatia jalnica a vreunui "vanzator sef" a fost si ea un criteriu.. de excludere, mai ales cand vinul era banal.
    Am vrut o transparenta totala, asa ca am rugat 14 dintre participanti, pe rand, sa aleaga un numar la intamplare, de la 1 la 15, dintr-o lista pe care nu o cunosteau, asa ca intrarea in scena s-a facut in ordinea: Negrini Premium, Crama Telna, Liliac, Varancha, Gramma, Jidvei Clasic, Intervitt Nobilitas, Livia, Via Sandu, M1 Crama Atelier, Cramele Recas Castel Huniade, Viile Metamorfosis, Casa Isarescu, Averesti si Recas Sole. Am avut un voluntar care s-a sacrificat sa cunoasca identitatea vinurilor, caruia ii multumim, recompensat pe merit la final cu o sticla de vin din cele participante.


    Intalnirea a avut cateva caracteristici de mentionat:
- asezarea la 3 mese de cate 10 locuri, ceea ce a dus la o uniformizare a voturilor - de schimbat pe viitor. Stiti cum e, de fiecare data se gaseste unul mai guraliv care ii influenteaza pe ceilalti. Asa ca masa 1 a votat in unanimitate cu Huniade, masa 2 cu Liliac, la cea de-a treia fiind oameni mai putin influentabili. Si eu.
- 15 probe sunt cam multe pentru un public obisnuit, asa pare a se explica pozitionarea pe locurile 2 si 3 a celor doua vinuri demiseci din concurs. Pentru mine Varancha a fost locul 12, nu 3. Bine ca am votat. Am insistat totusi pentru acest numar de 15, pentru a oferi un esantion cat de cat de luat in calcul, dintre cele peste 40 de surse de FR.

    Soiul ramane unul care da in general rezultate unidimensionale, pastrat pe suprafete extinse (cel mai cultivat din RO zice wikipedia) datorita productivitatii imense la hectar. Oricat de frumos ne-am imbraca, oricat de eleganta ar fi eticheta, cantitatea este criteriul primordial. Cele doua vinuri care s-au diferentiat au fost Recas Sole - baricat, vinificat new-world, si Liliac - cu acel caracter aromatic tropical, spre citrice, mai ales grepfruit rosu, ambele fiind niste vinuri foarte bune.
    Nu am descoperit vinuri cu defecte, dimpotriva, cu exceptia ultimului clasat, Isarescu (unde zeama de varza/doaga pe care le-am vazut si la Cramposie sunt prezente). Minicampionatul din Dragasani a fost de data asta castigat de Via Sandu, cu un merituos loc 5. De fapt, iata cele mai bine clasate vinuri:

1. Liliac 2013
2. Cramele Recas Castel Huniade 2013
3. Crama Garboiu Varancha
4. Cramele Recas Sole 2013 
5. Via Sandu 2013



    Interpretarile in legatura cu centralizarea rezultatelor pot fi diferite, de la o abordare extrema, de genul "daca mie imi place albastru si tie galben, inseamna ca noua ne place verde?", pana la una realista, in care fiecare si-a ales o Regala de plimbat la brat zilele urmatoare, fara a tine cont prea mult de parerea celui de langa. Evenimentul s-a dorit si a fost unul de promovare, la prezentarea finala am povestit despre fiecare producator, fara a face vreo ierarhie.

    Ce am punctat/vazut mai sus fata de media generala:
- Gramma - am plasat-o pe podium, dar lipsa muschilor (zahar-alcool) o fac vulnerabila intr-un line-up in orb
- Negrini - diferenta de 5 locuri, tot in sens pozitiv, intre mine si clasamentul final, este evidenta evolutia de la an la an, din pacate loteria l-a dezavantajat punandu-l primul, cu toate ca WineAffair.ro a oferit un vin de intampinare/calibrare. 
- Jidvei - 6-7 locuri mai sus din partea mea, e interesant cum de la un timp calitatea vinului preceda promovarea (!?).
- Averesti - mai sus 4 locuri, cu circumstante superioare daca se imbutelia mai devreme 2013.
- Sole - primul in opinia mea, nu 4, cu un punct in plus fata de aici.

    Vinuridecolectie.ro a organizat o tombola in urma careia un domn venit prima oara la degustarile noastre-concurs a castigat un instrument pentru racirea vinului, am mai avut un castigator al unui concurs in grupul Evaluari Vinuri, pe Facebook, am avut si un castigator "pariati pe campion", iar la sfarsitul suetei, la racoarea oferita de verdeata din jur, pe terasa, pot sa spun ca am invins: n-a ramas niciun strop de vin, indiferent de eticheta. Toate Fetestile Regale au fost castigatoare!

    Sa mai facem si-o Feteasca Alba pana la Chardonnay si Tamaioasa?


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu