9 ianuarie 2015

Pinot Noir Romania

    Cu 24 de ore inainte de concurs credeam ca o sa fie o simpla iesire amicala, un BYOB intre 3-4 prieteni in cadrul caruia sa vedem 5-6 Pinot Noir din mai multe colturi ale lumii. In urmatoarea zi insa, am reusit sa adun suficiente exemplare romanesti, incat sa facem o evaluare pertinenta a pietei locale, asa ca am marit semnificativ si numarul de participanti - am fost vreo 10 -  am lasat acasa Jadot-uri si Alto Adige.


    Din experienta degustarilor-concurs de pana acum, numarul optim de vinuri pana la care rezista rabdarea si mai ales papilele ar fi in jur de 12. Imi place sa cred ca am avut un numar suficient de exemplare, incat sa tragem niste concluzii. Prejudecata cu care am venit a fost: exista legende neconfirmate cum ca acest soi ar exista si in Romania, insa primele cinci m-au contrazis, avand multe dintre atributele despre care se spune ca ar constitui tipicitatea de soi, de la culoarea stravezie pana la aromele de zmeura si cirese, taninuri jos, aciditatea sus, etc. Ordinea de intrare, punctajele:


    Petrovaselo a intrat primul in concurs, fiind in acelasi timp cel mai proaspat - as sta cu ochii pe el daca n-ar fi atat de scump.
    Segarcea, impreuna cu Budureasca, s-au dovedit Pinot-urile cu cel mai bun raport calitate pret. In Oltenia s-a rezolvat problema cu lipsa de tipicitate pe care o avea 2008.

    Domeniile Franco-Romane - nu cred ca a fost o sticla din cele mai reusite, alta data mi s-a parut mult mai interesant. Asta e norocul, cu o alta ocazie, Segarcea a fost copt la raft. Joi seara Luscan a beneficiat de un al doilea wild-card, deoarece prima sticla a fost rasuflata, iar rezultatul s-a vazut: un onorabil loc 2-3, fiind recomandarea pentru cei care sunt dispusi sa dea in jur de 50 de lei pe un Pinot bun.
    Au fost vinuri care s-au deschis mai tarziu, de exemplu Princiar, care desi a fost cel mai putin tipic, si suspect de cupajare cu vin proaspat, a crescut pana spre sfarsitul serii, la redegustare.


  Dezamagirea serii: Corcova. La fel Kronos, mort mult prea devreme. In cazul Anima am fost cu totii foarte surprinsi sa descoperim o aroma perfecta de vanilie, dar nu de tipul celei care vine de la barcurile noi, ci din prajitura, real vanilla (!!).
    Despre castigator: un Pinot exceptional, demn de comparatii cu Bourgogne. S-a evidentiat nu numai prin tipicitatea fidela, ci si prin starea sa la varsta de 6 ani, prin amplitudinea aromatica de referinta, post-gustul lung. Avand in vedere frecventa vinurilor bune de la Nachbil, cu Shiraz 2003 si Pinot 2008, probabil in deceniul urmator vom mai intalni unele de soi.

    Juriul multinational, alcatuit din romani, americani, si persoane din Dr. Taberei, multumeste calduros winebar-ului 1000 de chipuri pentru gazduirea in conditii excelente a acestor evenimente. Totul a fost la superlativ: pahare, temperatura de servire, aerisirea cu o jumatate de ora inainte, servirea propriu-zisa.


2 comentarii:

  1. Foarte util articolul. Multumesc!!! M-a ajutat sa restrang cu mult gama de vinuri care a trebuit sa le cumpar mai ales ca bugetul imi este limitat. Eu nu locuiesc in tara, sunt de profesie sommelier in Emiratele Arabe Unite si de fiecare data cand vin in tara in vacanta imi place sa gust cat mai multe vinuri romanesti sa vedem cam pe unde stam in comparatie cu alte tari producatoare de vin. Sunt mare fan al soiului Pinot Noir, dintre cele mentinoate mai sus nu am avut sansa sa gust decat Anima, dar din pacate chiar nu corespunde deloc tipicitatii soiului, mult prea intens colorat pentru un Pinot Noir, mult prea dens, prea corpolent cu note picante si surprinzator, taninuri ferme cu un continut ridicat de alcool si lipsa totala a elegantei. De la Nachbil am gustat doar Syrah-ul care a fost perfect in parametrii soiului si Chardonnay-ul baricat care din pacate cred ca a fost victima proastei depozitari in picioare la raft probabil la o temperatura necorespunzatoare pe o perioada lunga de timp, cum sunt de altfel pastrate vinurile in majoritatea magazinelor din Romania, fie ca sunt de specialitate sau nu. Din ce am observat producatorii fac lucruri din ce in ce mai bune in viticultura si vinificatie, si totodata red ca este de datoria lor de asemenea sa lucreze cu astfel de distribuitori care pot sa asigure o buna pastrare a vinurilor in conditii optime, pentru ca acestea sa ajunga in final la consumator si sa reprezinte exact ceea ce producatorul a imbuteliat cu 'x' timp in urma. Urmatoare mea achizitie va fi cu siguranta Pinot Noir de la Nachbil!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut,
      E de incercat, insa au mari probele cu dopurile. Din pacate experienta mea cu ei e de 50-50% sticle bune fata de sticle cu defect de dop, nu merita riscul, decat daca esti intr-un loc unde esti sigur ca ti se va schimba o eventuala sticla defecta.

      Ștergere