24 octombrie 2011

Ultimele incercari

    Adica degustarile din ultima saptamana, cu insemnarile de rigoare, ca de obicei sumare:

- Livia, Feteasca Alba, 2010, Crama Garboiu, 18 lei: un vin mediu, chiar mediocru, cu un miros de nota 7, un gust ce contine acea textura (neplacuta pentru mine) de mere ionatane, malaioase, prea coapte, aproape de stricate. 74 pct.
- Viognier, Jean-Luc Colombo, 2010, 8 euro si miros de Sauvignon Blanc tanar la deschidere, verde, putin floral, acoperit iute de biscuiti si gata. De aici incolo nu mai miroase decat asa. Din pacate n-am gasit in aceasta sticla aromele incantatoare ale acestui soi. 73 pct.
Domaine des 2 annes, Premier Pas, 2010, Carignan+Grenache: un cupaj dragutel, dar fara mari pretentii avand in vedere pretul si anul fabricatiei. Un vin totusi decent, de 80 pct.
- Chablis, Jean Paul & Benoit Droin, 2009: 12,5% alc, a 14-a generatie de producatori, 14 euro, exista si un premier cru la 40E, acelasi an. Recomandarea era sa se bea peste 4 ani, dar din pacate am vazut prea tarziu :(. Are premisele unui vin pretat la invechire in sticla cativa ani luand in considerare aciditatea ridicata. Miros de iarba cosita, mere verzi. Gust proaspat, acrisor, prea acrisor - te arde la corzile vocale. Cu toata supra-doza de vitamina C, vinul nu e chiar vreun amarat. E de vara, de cursa lunga. 79 pct. Si unul dintre putinele vinuri cu staif de pe afara la care raportul calitate/pret e cam slab. Dar are circumstante atenuante: l-am deschis prea devreme, salariul mediu pe economie in Franta e peste 2500 euro, etc.
- Cabernet Sauvignon, Cantus Primus Matemorfosis, Cramele Halewood 2007: Theia (2009 nu 2010, veti vedea si de ce) in varianta masculina, miros aproape identic, dominat de baric, mai apar cateva fructe rosii caracteristice; in gura nu mai are aceeasi "dulceata" pentru primele 2 secunde, apoi vin gemurile si fructele de padure, insa ramane un post astringent. Lipsesc condimentele, partea artagoasa, tanini cam sus? Lumea spune de tipicitate absoluta, 83-87pct la altii, Medalie de Argint la Bruxelles 2010. 49 de lei la oferta de moment de la magazinele cramei din Bucuresti. Oferta? Oare de ce? 85 pct.
- Theia, Chardonnay, 2010, Cramele Halewood, 40 de lei: o incercare nereusita de reconstituire a frumoasei si fermecatoarei 2009. Ori a imbatranit baricul ala, ori nu s-a copt via, dar fata de cele 87 pct ale predecesorului, cel de fata primeste cu indulgenta 79. Adica e identic cu cel nebaricat din 2009, care s-a vandut putin sub 20 de lei, chiar si acesta avand un 20-30% in plus fata de ce ofera. Ceea ce nu inteleg e de ce la acelasi pret? Pentru ca stiu ca si producatorul si-a dat seama ca nu mai e aceeasi mancare de peste. Auzeam acum cateva luni, pe surse, ca nu prea l-ar mai scoate. Parerea mea e ca vinul asta are o "valoare de piata" sub 23 de lei in acest moment.
    Ha, si bine ca mi-am amintit: in blogosfera vinoasa impresia mea e ca exista prea multa atentie de a nu deranja vreun mare "fauritor" de posirci (nu ma refer la Halewood). Ne ferim sa spunem adevarul verde in fata pentru cateva sticle de vin gratis, o invitatie la o degustare sau la cramele nu-stiu-care? Asa cred eu ca ar trebui sa arate un final de articol in care a fost gustat un vin prost, sau la un pret mult peste ce valoare are:
    Draga Halewood, mi-a placut Theia Chardonnay 2009, a fost o incantare, te felicit pentru reusita. Nu mi-a placut insa ca mi l-ai scumpit in cel putin 3 randuri in 6 luni, dar avand in vedere ca era o serie limitata si se apropia de final, exista un motiv rezonabil. Dar faptul ca in 2010 a fost 8% inflatie nu inseamna ca trebuie sa scumpesti vinurile cu 30-40%, inseamna doar ca eu am mai putin cu 8% bani in buzunar cu care sa cumpar o sticla de vin. Din pacate s-ar putea sa descoperi asta "the hard way". Ceea ce ma depaseste este insa calitatea noii tale zamisliri, cea din 2010, care este foarte departe de sora sa mai mare. La voi nu exista o masura a calitatii care sa se intrevada si in pretul vinului? Sau vreti sa profitati de mine punand aceeasi eticheta si dorind sa ma pacaliti? Ei bine m-ati pacalit o data, insa impresia mea despre voi s-a schimbat radical. Credeam ca sunteti un producator serios care are un minim nivel de etica in relatia cu clientii sai. Stiu ca nu ma vei (mai) chema niciodata la vreo degustare sau eveniment de-al tau, prefer oricum sa raman echidistant fata de tine si de toti ceilalti producatori. Daca voi vrea sa aflu si voi considera necesar sa si scriu ceva despre un vin, voi alege sa-l iau din magazin, ca si pana acum. Sau nu-l iau deloc ca e prea scump?!
    V-am salutat si am plecat la pescuit cateva zile :)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu