27 iunie 2013

Raport de activitate: Familia Hetei

    Mi se pare de prost gust sa faci degustari sustinute de producator la care sa ceri taxe de participare, de multe ori piperate. Ma refer in special la unele magazine de vinuri care nu se pot abtine sa nu faca profit din chestia asta, nu la restaurante si alte stabilimente care au o oarecare justificare. Vine producatorul cu vinurile, cu pliantele, cu povestea, cu omul care s-o spuna si tu prinzi momentul sa te capatuiesti. Vrei 50 de lei pe doua grisine si-un cubulet de parizer. Esti tare! Promovezi vinul. Factura dai?
=====================================================================

    N-a fost cazul la degustarea organizata la Pravalia cu vinuri de un producator nou pe piata, Familia Hetei, unde am ajuns vazand o invitatie publica pe Facebook. Mi-am luat inima in dinti, baschetii si pantalonii scurti si am purces, chiar daca afara era canicula. La intrare, dupa scanarea primelor 15-20 figuri, mi-am dat seama ca nu prea stiu pe nimeni pe-acolo, in afara de Luca Niculescu (foarte interesante emisiunile sale de pe Digi24 de la orele 22:00), o doamna iubitoare de vinuri care vine des la evenimente de gen si Alfred Binder, care a preluat haturile promovarii cramei, ce include si acest turneu de degustari in capitala. Dupa cateva minute l-am zarit si pe Vali Ceafalau, de la vinul.ro, asa ca am inceput sa ma simt ca acasa. Cred ca am ratat speach-ul oficial, incurcand orele de incepere ale evenimentului, dar din fly-ere si chat in dulcele stil ardelenesc mi-am dat seama ca e vorba de producatori mici (bine ati venit!), la inceput de drum, care-si dedica toate resursele unui proiect pentru care merita toata aprecierea. Rezultate de top nu pot aparea peste noapte, dar vinurile promit. Let's roll:

1. Chardonnay Barrique 2011 (Rezerva Familiei - gama de sus, putin peste 40 de lei la raft) nu este prea intens aromatic, abia in gust arata caracteristicile tipice: onctuozitate, corpolenta, fructe coapte, aciditate buna. Un vin placut, aflat inca la prima tinerete. Bun inceput. Pe palat raman niste impresii amarui, nu foarte deranjante, lipseste amplitudinea. 84pct la care a contribuit si nivelul alcoolic descoperit ulterior: 11,5%!! 

2. Tamaioasa Romaneasca tot 2011, Selectia Familiei (gama de mai jos, putin peste 30 de lei la raft): culoare galben-verzui usor mai deschisa decat suratele sudice, nas curat, tipic. In gust are aceeasi amareala gasita si in Chardonnay, post infinit cum au toate muscat-urile bine facute. Gust simplut, usor ierbos. 83 pct. 

3. Feteasca Neagra 2011 Selectia Familiei: 13,5% alcool, nas cam ciudat daca nu amesteci paharul, cu urme de otet (!?), insa in gust e interesant, diferit de orice alte FN-uri vazute de mine ca tonuri aromatice, dar cam alcoolic. 78pct acum, cu potential real de dezvoltare la sticla. Un vin incitant.

4. Merlot, Syrah si Feteasca Neagra 2011, Rezerva Familiei, in proportii 50-30-20, 13% alcool: nas dragut, naturel, afumatura din plin, prune la cuptor. Cred ca va fi si mai bun peste 1-2 ani. 83 pct.

5. Rose-ul nu mi-a placut: sub 70pct.

Concluzii:
- e placut sa vezi o promovare facuta bine: site, etichete, fly-ere, degustari, etc., dar:
  • - ar fi fost de apreciat niste preturi mai mici pentru inceput. Ideea ca trebuie sa incepi de sus ca sa ai de unde sa lasi mi se pare gresita (nu ma refer neaparat la vinurile Hetei); arata intai ca ai cu ce, creeaza cererea, urca treapta cu treapta;
  • - atunci cand promovarea e prea bine facuta exista riscul sa ramai prea repede fara marfa, suprafata fiind de 15ha, iar numarul sticlelor de 1000-2000 pe fiecare sortiment. Nu-i asa?
  • - atentie la alegerea canalelor de distributie; magazinul propriu, online sau fizic, iti inchide multe alte oportunitati, chiar daca preturile de acolo sunt puse "ca sa tina piata sus".
- Vali, am zis ca spunem tot da? Ai tras doua fumuri dintr-o tigara!

3 comentarii: