21 martie 2012

Niste vinuri, niste carciumi..

    AOC Graves, 12,5% alcool, cupaj de Sauvignon Blanc si Semillon. Galben foarte pal, spre translucid, miros fin, elegant - flori si citrice zic ei, as mai adauga eu niste mere si ceara, atac si gust fara valente incantatoare, ba chiar dezamagitor in raport cu mirosul: acrisor-amarui cu aceleasi mere si citrice, aciditate bunicica, insa slabut la mijloc, cu un post inexistent. Nici mai cald nici mai rece...nu spune mare lucru. Aveam pretentii! Oare AOC-urile astea nu se iau inapoi, sau macar sa se suspende pana iti revii peste 83-85 pct de la 78? (Doamne fereste sa ia vreun romanas 88 Parker...o sa vrea sa credem ca-i asa 15 vintage-uri dupa!) Bine, daca judecam strict dpdv tehnic, nu putem cobori sub 81-82..asa ca..asta e. Lasand la o parte renumele, la 4,42 EUR nu se poate spune ca am luat plasa. Vinul n-a fost stricat, chipsuit, n-a prezentat adaosuri exogene de apa, zahar sau alcool (sa zicem)..asta e, nu s-au copt strugurii si l-au plasat la Carrefour unde eticheta il vinde in 2 timpi si 3 miscari. La noi, la banii astia, s-ar fi vandut in 1.

    Vinul de mai sus il baui acasa, linistit, scriind ce vedeti aci, insa zilele trecute mi-era dor de-o iesire, asa ca vineri seara am sunat la niste numere care stiam ca nu vor ezita prea mult sa-mi tina companie alaturi si de un vin bun.  Nu e vorba de masaje, doar niste prieteni, care asteapta, ca si mine, sfarsitul saptamanii sa ne relaxam un pic. Am iesit "pe Straße" unde am ales Merlot Vinul Cavalerului 2009, 40 de lei la The Harp, adica cel mai cunoscut Irish Pub din Unirii. Proasta alegere..si aici nu vorbesc de vin, care a fost un partener placut de discutii timp de vreo doua sticle impartite la trei persoane, chiar si "spritzuit" cu cate-un cub de gheata din cand in cand. Din pacate mirosul de ulei incins folosit probabil de multe ori la prajit cartofi sau alte alimente, fumul de-l taiai cu cutitul, scaunele ale caror tapiserie mai pastra doar urmele existentei sale pe cate-un sfert de suprafata slinoasa m-au facut sa-mi reamintesc de fratele lor din Titulescu, The Dubliner. Aveti la un click distanta un review al ultimei mele vizite acolo. Pai credeti ca aici n-am fost tratati la fel? Vinul avea spre 30 de grade (de-aia a aparut gheata in schema), paharele erau aceleasi 2 lei setul in Piata Rahova, de apa, lichior sau orice altceva, un singur ospatar la o sala plina, nota incarcata aiurea cu produse despre care n-ai cunostinta, desi unele le-am descoperit intacte pe masa debarasata doar cand cadeau sticlele pe noi. Cu toata sinceritatea va spun ca acum 20 de ani in periferiile Caracalului, in deal la Dulama era mult mai placut. Un Ursus e 7 lei, sticla returnabila, asa ca luand in calcul un pret de achizitie de vreo 1,5 lei..more or less 20% rezulta un adaos comercial de vreo 4-500%. Pai cat sa fii de nebun sa te duci intr-o spelunca sa mai si platesti asa ceva? Eventual sa mai lasi si-un bacsis gras, ca deh, daca n-arunci cu banii, nu te simti la sosea. Suntem o natie de cocalari cu aspiratii de snob - pentru ca nu era niciun scaun liber - daca maine e reclama la kk si il vedem bine impachetat, dam si 100$ pe suta de grame. Ca sa fim acolo...intre ceilalti mai smecheri ca noi. Imi spunea cineva zilele trecute ca nu sunt patriot, ca nu iubesc tara, asa cum e ea. Va rog sa ma scuzati, asa e! Nici nu mai stiu pe cine sa dau vina din punct de vedere politic, cand vad strategii concertate de denigrare, dezinformare, minciuna doar in scop de japca din toate partile, insa competenta zero. Pana la urma de vina suntem toti, ca acceptam mizeria. Credem - in lasitatea noastra - ca nu-i suficient sa luam atitudine la nivel individual. Ni se pare ca e insuficienta constiinta proprie, dar gresim amarnic si ne multumim la nesfarsit cu conditia de anonimi, ba chiar ne complacem usor-usor, din nevoia de armonizare cu mediul in care traim, altfel riscam sa fim apostrofati, huliti, ocarati de ospatar, vanzator, prieteni, chiar si familie. Uitam a nu stiu cata oara ca schimbarea unui regim cu celalalt nu a adus lapte si miere niciodata in anii "de dupa", cu toate ca daca intreb cine n-are plasma, laptop, masina, aparat foto profesional sau smartphone pe langa banii de bautura, nu stiu daca mai ramanem multi cu mana jos. Or fi fost astia mai buni decat ceilalti? O fi fost invers? S-a furat mai mult sau mai putin? Habar n-am. Dar stiu sigur ca am fost mult prea putini cei care am luat atitudine. Blestemand sau vorbind frumos, nu conteaza care-i lungimea de unda a receptorului marsav. Nu pot sa fiu ipocrit sa spun ca n-am mers cu nashul in anii studentiei, pe regula "jumate din jumate" - adica daca luam bilet CFR era juma' de pret, deci la nash "scorul" era jumatate din suma respectiva, ca n-am facut blatul pe RATB sau ca n-am sarit barierele la metrou - toate cu 10-15 ani in urma, insa pot spune ca in vreo 350.000 km ca sofer n-am incercat niciodata sa dau spaga militienilor sau altor organe ale statului in orice ipostaze, desi amenzi au fost. Nu vreau sa ma afund in alte exemple pentru ca nu asta era subiectul si nici predicatul. N-as vrea ca eventualele comentarii sa fie de factura politica, sau macar sa nu se transforme intr-o disputa "eu stiu mai bine, ba aia sunt mai prosti, cand au fost aia eu am dus-o mai bine". Hai sa ramanem la vinuri, chiar daca eu ma mai enervez si pe alte chestii.
    Seara s-a incheiat dupa un popas la Sport Bar Cantina, intrarea dinspre Dambovita spre centrul vechi, locatie administrata din cate stiu eu de City Grill (Caru' cu Bere, Hanu' Berarilor, si inca vreo 5-6 locatii de succes). Pai de-aia stiu astia sa faca bani: la vin tot 150% e adaos, insa serviciile sunt de la bune in sus. Nu esti servit de somelieri cu zeci de ani experienta, insa personalul nu e adunat de pe strazi si detine un lucru important: bun simt. Am destupat aici un Dry Muscat de Recas 2009, si am fost surprins de evolutia sa spre mentol in primul rand, aciditatea sta foarte bine in picioare, daca n-ar spune ei ca-i demi, ai jura ca-i sec. I-am dat si lui Stevie sa ia o gura, ca premiu pentru cele trei goluri din etapa trecuta. 
    Stiu ca vorbim de 2 carciumi non-vinoase ca specific, insa hai sa incercam sa ne punem pentru un minut in locul patronului/administratorului/managerului din primul caz: vindem vin; putem sa o facem ca la Crevedia la non-stop sau sa oferim un minim de servicii, daca tot cerem miliarde% pe-o sticla. E 30 de lei un set de pahare de vin rosu la Ikea bai bisnitari hulpavi si incompetenti!

6 comentarii:

  1. Te felicit ca ai inca puterea (psihica si financiara) sa frecventezi genul acesta de stabilimente...:))

    RăspundețiȘtergere
  2. Am fost dus de funie, cu forta! :))
    ...pentru ultima oara.

    RăspundețiȘtergere
  3. Asa ziceti toti de fiecare data...Sigur nu ai tradat cauza si ai baut bere pe undeva pe acolo ??? :))

    RăspundețiȘtergere
  4. Doua guri de (mizerabil) Ursus, sa-mi man prietenii in alta parte :)) A doua zi, deh, mahmureala, abia tarziu am incercat un Grolsch...parca si mai prost.

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu cred ca ar trebui comparate experientele din wine bar-uri cu cele din restaurantele si barurile cu alta tema.
    De la un wine bar te astepti in primul rand la un meniu divers, de pe intreg vinomondul, si la ponturi si noutati discutate cu proprietarul; faptul ca-l servesc corect si in paharele potrivite nu mai e un plus, e normalitate.
    Alte baruri si restaurate, tematice sau nu, abia au invatat ca berea la halba nu trebuie sa se verse peste margine, si cea la sticla nu se aduce gata deschisa; si daca mai au si un meniu special pentru bauturi (la gramada), se asteapta deja la stele Michelin...

    RăspundețiȘtergere
  6. hmmm...imi amintesc de un bar- club cu pretentii si tendinte spre wine-bar, unde ospatarita rotea sticla si tinea fix tirbusonul :))..am trecut atunci prin tot felul de stari : de la amuzament la greata , de la frustrare la incercari de a intelegere..
    Incompetenta si bisnita sunt intradevar imense .

    RăspundețiȘtergere