19 septembrie 2011

Cucerirea Greciei de catre berbecutii

Tocmai am venit dintr-o vacanta in Grecia. Am fost initial pe la cateva agentii de turism de serviciile carora fusesem relativ multumit anii trecuti, dar n-am mai avut norocul unui last minute avantajos. Dimpotriva, toti erau cu nasul pe sus spunand ca anul acesta au vandut tot, au ajuns la cifrele din 2008, iar data viitoare sa ma trezesc mai devreme. Atitudine tipic romaneasca, adica ghiolbaneasca, fata de un fost si potential viitor client. Asa ca am decis sa o iau la picior oriunde-oi vedea cu ochii si se poate ajunge cu masina. Deocamdata nu sunt interesat de "civilizatii" mai salbatice decat noi, dar vad din ce in ce mai multe lucruri interesante despre acesti vecini. Nu ma refer la bulgari. Ca sa nu nimeresc in vreun tomberon am intrat pe amfostacolo.ro de unde am pescuit cateva recomandari. Asa ca am dat mail direct unui grec, mi-a raspuns in 20' -  la 1 noaptea, a doua zi i-am virat un avans de 20% care i-a intrat in cont in 3', eu crezand ca voi ajunge acolo inaintea banilor.
    Chapter I Getting there
   Pentru inceput cateva repere despre drum: Bucuresti - Ruse - Sofia - Kulata - Salonic - Nikiti - Hotel Thalasskipos (Sithonia, Halkidiki) 805km, viteza medie 86 km/h, consum 5,7l/100km (asa zice ea, insa de fapt e aproape cu un litru mai sus). Date asemanatoare si la intoarcere, desi am traversat Sofia de la un capat la celalalt (e clar cazul sa mai actualizez hartile din GPS - si la dus m-a pacalit cu vreo ora in plus). Daca se merge hotarat se "scot" in jur de 9h pana acolo. Cu opririle de rigoare in benzinarii, free-shop-uri, super-marketuri si wine-shop-uri, cam 10,5h. In Bulgaria mare atentie la marcaje, mai degraba la lipsa lor. Nu va bazati pe linia discountinua, pentru ca de multe ori, ca si la noi, e pusa anapoda. Restrictiile de viteza sunt puse de retardati - 50-60km/h la orice curba sau intersectie cu drum secundar!! Sa aiba majurul cu ceafa lata de dupa colt sau de la iesirea din tunel de ce sa te arda. In BG se ia permisul la doar +30km/h fata de limita, iar militienii lor sunt mult peste ai nostri la strategii de pozitionare.  Cel putin coborarea pe cei 70km de autostrada de la Sofia incoace e inumana - nu cred sa existe 3km fara restrictii. Orice trecere peste un pod de doar 5m lungime - restrictie 70 km/h! Nu va suparati, sunteti cumva cretini? De ce ati mai facut autostrada? In Grecia, timp de 8 zile si 700km impartiti in diferite proportii in fiecare zi, nu am vazut picior de politist, marcajele sunt la fel de nesabuite/absente. Singura emotie a fost la iesirea din Sofia cand am intrat cu 90 intr-o zona de 60, a tasnit bolovanul cu paleta de dupa ghereta, dar eram la 3 benzi distanta de el; mi-a facut cu mana. Despre ghidarea GPS: am impresia ca astia construiesc mai repede decat se up-dateaza hartile, asa ca in cazul unei dileme, importante raman semnalizarile rutiere si harta pe care ati vizualizat-o acasa si ar fi bine sa o aveti si la pachet. Si daca aveti harti noi s-ar putea sa evitati sa va scuipe pe parbriz un pui de tigan bulgar dintr-o periferie a Sofiei.  Motorina in GR e in jur de 1,45E/l, iar in BG in jur de 2,5 lv. Pentru cei care conduc mai rar si se incumeta la o asa distanta, sa nu uite ca asta e una dintre zilele cand trebuie sa fie over-odihniti cand pleaca la drum, si de asemenea e ziua cand nu are importanta la ce ora doarme/mananca nevasta sau copilul: soferul e singurul care conteaza. BG e plictisitoare din cauza vitezei de deplasare crancen de mici, asa ca - liber la cafele si energizante (pentru cine ingurgiteaza, la mine nu prea intra). Ar fi indicat sa aveti in GPS si camerele fixe, sunt niste .txt-uri pe forumuri si site-uri romanesti (a nu se folosi in Elvetia si alte cateva tari occidentale unde e interzis), ca mie mi-a fost lene si am dat in destul de multe - fara repercursiuni deocamdata. Pentru plecare duminica e de departe ziua perfecta, insa la intoarcere a fost destul de aglomerat - aceeasi zi din saptamana.
     Chapter II Location
    Ma intreba cineva daca chiar n-am reusit sa gasesc mai ieftin in perioada si  locatia asta geografica. Sigur ca am gasit, sunt expert in vanatoarea de chilipiruri, last-minute, low-cost; aproape de jumatate de pret a fost oferta cea mai buna, dar ce am gasit aici e altceva. E paradis, nivelul de satisfactie depaseste suma de bani platita. Pot numara pe degetele de la o mana cand s-a mai intamplat asta; oricum niciodata in Ro: Lugano,  Buk, HU, Marmaris, alte zone din Grecia, orase din occident. ASTA m-a convins sa ma duc aici, dar si asta. M-a pufnit rasul cand am vazut ca are o stea, am stat in alte parti la 4**** si a fost cel mult la fel. Dupa cum puteti vedea in review-urile celorlalti, camera are de toate: LCD, Wi-Fi, frigider, AC, uscator de par, sapun, prosoape (se schimba odata cu lenjeria si se face curat la 2-3 zile), bucatarie utilata. E mai mult locatie de cuplu, poate chiar combinatie de cupluri, decat familii cu copii pentru care probabil ar fi de preferat o plaja cu o mai mare intindere de apa mica - greu de gasit in zona; aceasta este cu nisip, are 25 x 2-3m, in functie de flux. Intrarea in apa cu pietris, la 6m in larg deja are 2m adancime. Ape adanci aproape de mal au cam toate dar marea e suficient de sarata sa nu necesite abilitatile lui Thorpe. Repriza de plaja de dimineata aici, dupa masa in fiecare zi alta plaja din peninsula. Si am reusit sa acoperim spre o zecime din ele. Iti pui echipamentul de snorkeling si plonjand in apele turquoise simti in sange chemarea de explorator in acvariul nemarginit si clar, plin de pesti semi-exotici, ba chiar pesti-spada, crabi, arici si anemone de mare, scoici si melci, iar in ape mai adanci exemplare intunecate, in jur de 1 kg. Recomand a se avea in stoc niste incaltari ca cele din figura alaturata, chiar daca reduc din portanta oferita de unghiile de la picioare; aricii stau ascunsi sub pietre in toata peninsula; nu chiar aproape de mal, dar nu merita riscul (o asigurare medicala la iesirea din tara e 22 de lei, incaltarile 39 de lei la Decathlon). De fapt portanta este compensata de apa sarata, nu chiar ca Mediterana, dar peste La Mer Noir. Toata lumea saluta in engleza si zambeste, dar se respecta intimitatea. Daca ai noroc prinzi pe mica plaja o rusoaica cu corp perfect, topless, care parca face parte din peisajul stancos. Dar in majoritatea cazurilor plaja e doar a ta. Masini cu inscriptia SRB, BG, RUS, D, A si RO. Din Ro niste copii de Tm si Ct, dornici de cluburi si distractie. Sorry guys! Ati gresit si adresa si perioada. Si asa au gandit si ei, dupa 2-3 nopti aici, probabil platite dinainte si hahaieli isterice seara la doar o cafea sau un retsina pe 4 pers. in timp ce eu, plin de romantism, imi invitam perechea la un pate Hame pe balcon. Muntele Athos isi arata crestele golase la est, ca sa nu gresesti directia cand te inchini, iar in serile cu luna plina langa el completeaza linistea asurzitoare de peste marea linistita ca un lac. Tulburata o data pe ora de sardinele care-si fac saltul acrobatic sincron in aer. Am avut cu mine ustensilele de pescuit, dar nu le-am folosit, le pastrez pentru anuala excursie in delta, sper sa reusesc sa ajung si toamna asta. Am prins luna plina aproape toata saptamana, precedata de apusuri rosiatice pe cealalta parte a peninsulei, la doar cativa km. Linistea totala te intriga. Nu credeai ca mai exista locuri in care sa existe. Stai intins pe plaja, vezi deasupra capului stralucirea apei oglindita pe ramurile si conurile pinilor si auzi din cand in cand doar propria respiratie. Seara mai apare cate un tantar, de obicei halit de soparle, la randul lor vanate de motani. Blackberry-ul cu zecile de email-uri te mai tine cat de cat in viata reala. Oare de ce au inventat metroul, super-marketurile, telefonul mobil sau marile orase? Te ameteste dupa un timp si simti nevoia sa-ti infunzi in urechi Sennheiserurile din care se aude orice detaliu al vocii Dianei Krall. Peisajul stancos, salbatic, o cere pe Doro Pesch! Mai greu de gasit FLAC. Rock on! Parca si gazdele, amatoare de chat de altfel, incearca sa fie nevazuti, constienti de ce ofera, asta dupa ce-ti spun ca via si toate fructele din curte sunt la "liber". Si are cateva soiuri de masa Hristos pe stoc. Bine ingrijite, lasati 2-3 ciorchini pe butuc. Oops, am desfacut o conserva de peste, se cere o acreala..intind mana langa usa de la intrare si culeg o lime! Turul peninsulei incepand din Nikiti are 100km, veti gasi in jur de 50 de plaje, 10 sunt Blue Flag. Tocmai de aia am ales sa mergem in fiecare zi pe alta. In prima faza ai tendinta de a face clasamente, insa toate sunt frumoase, diferite, nu se compara cu cele 7 de la noi, super-aglomerate, tigania cu porumbu' si gogoasa, japca la sezlonguri. Partea nasoala e ca te face sa fii pretentios pentru viitor, iar locurile de vazut pe lumea asta ca nivel de satisfactie au totusi o limita. Si resursele financiare la fel. Plus senzatia de voma cand vei ajunge iar pe litoralul romanesc, sau in carciumile noastre. Mancarea cam scumpa, dar face banii. Peste, paste, gyros, miel salate, desert, n-am luat teapa niciodata. Dimpotriva, am primit de cateva ori garnitura sau desertul gratis. La hotel nu se ofera nimic de mancare, poate doar o pizza la cerere, dar exista bar. Nu poti merge aici fara masina. Despre subiectul Grecia: n-am primit niciodata bon fiscal sau factura la niciun restaurant in care am mancat, sau de la hotelul unde am stat, chiar daca afisau cu mandrie contributia UE 2000-2006. Li s-au bagat in buzunar JO, autostrazi, bani de vile si hoteluri pentru turisti, au transport in comun gratis in Atena, ies la pensie la 52 de ani. Din pacate huzurul asta se pare ca-i va costa cel putin juma' de generatie, asa cum am patit si noi din cauza idiotilor care urlau cat ii tinea gura ca nu vrem sa ne vindem tara acum 21 de ani. Primul impact, greu de digerat - nr de turisti foarte scazut, tocmai de-aia au fost anul asta preturile cu 15% mai sus in Tr si Es. Parca si Bg. Sfarsitul de sezon se simte, jumatate din terase s-au inchis, dar cred ca e momentul unui sejur perfect; fara aglomeratie pe plaje, in trafic sau la super-market, preturi decente. Gradul de ocupare pare a fi la 20% in timpul saptamanii si 25-30 in weekend, ca vin grecii la leneveala. Romanii sunt sub o cincime. Adresa exacta: 40 22 91,5N cu 23 75 92,1E. La 10 km de la Nikiti catre Sarti se face stanga la indicatorul spre hotel.
    Salonic: de vazut doar daca te plictisesti si esti aproape. Scuteristi dilai pe contra-sens, trafic haotic si implicit greoi, loc de parcare ioc. Faza scurta pare a nu fi obligatorie decat pe autostrada, grecii oricum nu tin cont de nicio regula. Vinurile scumpe la Carrefour: foarte putine de 3-4E, majoritatea la 8-12E. S-a marit tva-ul de curand la 23% pentru asemenea produse, majoritatea sunt vinuri Bio. Si papa la fel. Oare la noi cand se va impune proportia asta? Stiu ca n-avem bani de multe, dar astia cum fac? Multe importuri, insa vinurile locale sunt aproape toate si soiuri locale. Cu greu gasesti un Chardonnay sau SB. Un outlet din periferie te imbie ca si la Bucuresti cu 70% discount. Preturi bune la magazinele care aveau extra-reduceri: la Puma era chiar ieftin, reprezentanta Tacchini - uff ce preturi mari, insa Nole abia castigase US Open, dupa 2 mingi de meci salvate in semifinala cu Federer; interesant si la Arena, Asics, Diadora, etaj de sport, etaj de copii. In centru e un mare Mall, vestigii istorice, faleza cu marea involburata, portul, terase, gradini.
     Cheltuieli totale 2 persoane: 385E cazare (55E x 7), vreo 140l de motorina, cateva mese la restaurant, micul dejun si de multe ori cina din frigiderul aprovizionat de la de la Lidl (10km de la hotel), cam 650E daca stai cuminte, fara vinuri si alte nimicuri. Poze facute de mine.
    Chapter III - The Wines - to be continued.
micul hotel Thalassokipos vazut din apropierea plajei

privelistea de la balconul camerei in care am stat

plaja

langa plaja de nisip

soarele de dimineata bate la fereastra ta

80m distanta de plaja, dar si vreo 30 altitudine

apus de soare pe una din plajele vestice

no comment

ia la tine o carte in plus

Jacques-Yves Cousteau, the great explorer

aricii

un berbecutio deghizat

le place painea integrala

Athos cu zoom, de la balcon

taverna clasica

o alta plaja

tanar si nelinistit? nu. exact pe dos

Celelalte 340 de poze data viitoare :D.