8 august 2011

Filtrand primele 200

    Asa cum 300 de viteji greci au tinut piept timp de o saptamana celor 7000 de dusmani cotropitori, nefiind invinsi decat in urma unei tradari, asa am reusit si eu sa indexez 200 de vinuri rapuse/degustate. Dupa o lunga perioada de "studiu" al berii, perioada incheiata de vreun an chiar cu o lucrare de disertatie pe acesta tema am trecut brusc la vinuri. Nu era primul contact, insa atunci am inceput sa citesc despre ele si chiar sa fac evaluari si un top personal. E un inceput, un mic pas spre "snob in vinuri" cum spunea un modest cunoscator. Vinuri bune, vinuri proaste, majoritatea albe, majoritatea romanesti. Evaluari, aprecieri doar din al meu punct de vedere, departe de a nazui spre formator de opinie sau detinator de adevar absolut, randurile de mai jos se ridica maximum la rangul de recomandari. Am respectat sistemul de notare 50-100 de puncte, unde 50 se pot acorda unui pahar cu apa, iar peste 95 unor vinuri intalnite odata in viata, si de multe ori extrem de scumpe (oricum inca n-am avut ocazia). In mare, le-am asezat in ordine descrescatoare a punctelor primite, evidentiindu-le pe cele peste 80, pe care le consider ca se incadreaza nu numai in categoria "de recomandat si altora", ci si in aceea a vinurilor pe care le-as mai cumpara inca o data. Pretul platit? N-are importanta valoarea fiecarei sticle in parte sau totalul lor, este deranjant insa procentul de 65% al vinurilor sub acest prag, unele destul de scumpe. N-am intrat prea mult in detalii in gama low-cost, nu vreau sa stiu despre dansele.
    Din totalul de 200, 55 nu sunt romanesti, dar le includ in statisticile care urmeaza. Pretul mediu este foarte aproape de 25 de lei/sticla - aici am incercat sa "traduc" pretul unui pahar sau a unei sticle servite in restaurant in pret de retail, super-market, crama sau magazin specializat de vinuri. Media celor peste 80 pct este de 29,2 lei, acestea fiind 76 la numar, iar a vinurilor incadrate sub granita celor 80 pct este de 21,5 lei - 124 de vinuri.
    Best buy

    La capitolul "cel mai bun raport calitate/pret" abia pe locul 19 apare primul vin strain, evaluarea fiind facuta dupa formula: (pret x 100) / (punctaj - 50). Nu stiu daca e cea mai buna, de multe ori am avut tendinta sa nu asociez asta cu vinuri sub 80 de puncte, dar pana la urma un vin de 77 nu-i unul rau, iar preferintele sau bugetul pot influenta omul la raft, sunt deschis eventualelor propuneri de imbunatatire.
    Cu siguranta nu poate fi trecuta cu vederea prezenta in 8 din cele 19 pozitii a Cramelor Recas, pe care ii regasim si la categoria vinuri scumpe, (in acelasi timp exceptionale) cu gama Sole, Uberland sau Solo Quinta. Iau in considerare toate acestea, la care mai adaug premiile si medaliile valoroase obtinute pe plan international si intern, suprafata maricica pe care se cultiva, sistemul de distributie complex, etichetele atragatoare, selectia importurilor (cu un semn al exclamarii cu tenta negativa in acest caz, referitor la pret), asa ca pun acest producator pe locul I la noi. Mi-e greu sa ordonez urmatoarele locuri, concurenti sunt multi si buni: Halewood, Budureasca, Basilescu, Vinarte, SERVE, Segarcea, Stirbey, Davino, Oprisor. Oricum, cam asta e top 10 Made in Romania. La tinere sperante putem incadra , Garboiu, Gramma, Isarescu, DFR, Sahateni, Nachbil, Avincis poate si doar 1-2 vinuri de la Murfatlar, Jidvei, Tohani. Mea culpa daca am omis numele unora care meritau sa fie amintiti aici sau mai sus.
 Pe soiuri:

  Top 20 Chardonnay

    Aici ne cam facura de ras strainii, dar daca luam in considerare traditionalismul consumatorului roman aplecat spre vin alb dulce-demidulce, cele 8 exemple sunt de apreciat. Nu ne ramane decat sa speram la vinuri mai multe si bune din acest soi nobil. Mai am un Chablis proaspat aterizat din tarile calde in frigider, sper sa nu inclin balanta definitiv in favoarea lor. A vinurilor straine. Am remarcat si cateva greseli ici-colo, lipsa unor informatii, dar asta nu schimba cu nimic statistica.
   
    Sauvignon Blanc si cupaje cu el la timona:
Top 20 Sauvignon Blanc

    Exact 20 de vinuri se incadreaza la 80+ puncte. De aceasta data producatorii romani au inteles mai bine cum si ce fel se face vinu'. Cu rosu sunt marcate vinuri care au fost facute in ani diferiti, cu galben vinurile straine. Lipsesc cateva piese de baza din top, doar din simplul motiv ca n-au ajuns pe masa mea, sau ca au fost retrogradate din cauza calitatii slabe a mostrei, caldura, transportul sau depozitarea neadecvata si-a spus cuvantul, in  ciuda review-urilor pozitive ale altor guralivi din spatiul virtual.
    Despre Feteasca Regala n-are rost sa zic ceva sau sa ma obosesc cu un Print Screen, pentru ca niciuna nu trece clasa din cele doar 5 incercate, dar aici sunt nevoit sa amintesc si preferintele subsemnatului, sau mai degraba lipsa lor legata de acest soi.
    Feteasca Alba - paradox: Elite peste Prestige - o fi amatorismul meu, sau contextul, ambianta in care au fost incercate?
   
    Busuioace:

   Tamaioasa romaneasca:

    Riesling - fara a delimita Rin-ul de Italia, s-au bagat in aceeasi oala.

   
    Muscaturi:

    Cele mai bune vinuri romanesti incercate pana acum:

   
    Partea de jos a clasamentului:


    Vinuri bune facute de altii:


    Aici e ceva interesant: media de pret a primelor 25 de vinuri din topul romanesc este aceeasi cu cea a primelor 25 straine. Trageti voi concluziile.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu